3 tips voor een betere grip in de sportschool

Je kent het waarschijnlijk wel, je bent net lekker aan het deadliften totdat bij een van de laatste herhalingen de stang bijna uit je handen glijdt. Super vervelend! Helemaal als je weet dat je nog meer herhalingen had kunnen doen. Dit probleem komt door je grip. Je grip en grijpkracht zijn essentieel in de sportschool. In dit blog leggen we je uit waarom een goede grip in de sportschool belangrijk is. Ook geven we 3 tips waarmee je een betere grip zal krijgen tijdens het sporten.

Waarom is een goede grip in de sportschool belangrijk?

Een goede grip zorgt er voor dat je gehele lichaam sterker wordt. Dit komt omdat je minder snel tegen plateaus aan zal lopen bij oefeningen waarbij je sterk afhankelijk bent van je grip. Enkele oefeningen waarbij je veel grip nodig zult hebben zijn: deadlift, pull-ups, bicep curls, rows etc. Met een sterke grip kun je deze oefeningen steeds zwaarder uit blijven voeren zonder problemen. Een disbalans tussen je grip en de rest van je spieren kan daarbij ook zorgen voor blessures, en het zorgt dus ook voor minder progressie. Gelukkig zijn er manieren om een betere grip te krijgen in de sportschool. Dit kan door middel van training of met behulp van handige grip accessoires. Dit bespreken we in de tips hieronder!

1

Tip 1: train je grip met een handknijper

Je kunt je grip trainen met behulp van een fitness handknijper. Dit is een klein knijpbaar mechanisme met een handvat waarmee je je onderarmen en grip traint. Je kunt bij een verstelbare variant zelfs de weerstand instellen. Dit kan bijvoorbeeld met een weerstand van 5 kg tot 60 kg. Wanneer je thuis een paar keer per week met deze handtrainer traint, zul je merken dat je grip en je onderarmen sterker worden. Deze handtrainers zijn in veel winkels en webshops te koop en zijn gelukkig vrij goedkoop.

€39,97
Op voorraad
sinds februari 28, 2024 2:38 am
Amazon.nl

2

Tip 2: gebruik fitness handschoenen

Fitness handschoenen

Fitness handschoenen zorgen voor flink meer grip in de sportschool. Gladde stangen en dumbbells zijn echt verleden tijd. Ook wanneer je last hebt van overmatig eelt of blaren zijn fitness handschoenen een goede uitkomst. Een fitness handschoen heeft meestal uitsparingen bij de vingertoppen. Ook is de stof bij je handpalm bedekt met speciaal materiaal zoals siliconen en rubber waardoor je veel grip krijgt. Fitness handschoenen zijn in allerlei soorten en maten te koop en sommige bieden zelfs ondersteuning voor je polsen. Wanneer je fitness handschoenen koopt pak je niet gelijk de bron van het probleem aan, namelijk je grijpkracht zelf. Wel zul je direct veel meer grip ervaren, wat natuurlijk fijn is om lekker die personal records mee te verbreken.


3

Tip 3: gebruik vloeibaar magnesium

Vloeibaar magnesium, liquid chalk

Vloeibaar magnesium wordt veel gebruikt door wandklimmers, turners en sporters die voor het maximale willen gaan. Je brengt enkele druppels vloeibaar magnesium aan op je hand en wrijft dit vervolgens uit in je handpalmen. Het vloeibare magnesium lost op en je handen worden direct ruw. Hierdoor zul je gelijk veel grip ervaren en tegelijkertijd doe je de oefeningen nog steeds met je “blote handen”. Je traint dus tegelijkertijd nog steeds zeer effectief je grip en je onderarmen mee. In vergelijking met normale blokken magnesium is vloeibaar magnesium (liquid chalk) een betere keuze. Met vloeibaar magnesium krijg je minder rommel van opstuivend magnesium. Ook adem je de magnesium minder snel in wanneer je kiest voor een vloeibare variant. Vloeibaar magnesium is bij veel grote fitness webshops te koop. Het enige nadeel van vloeibaar magnesium is dat je soms een nieuwe tube moet aanschaffen.

€10,97
Op voorraad
sinds februari 28, 2024 2:38 am
Amazon.nl

Oefeningen voor meer grip

Je kunt tenslotte ook nog oefeningen doen voor meer grip. Zo kun je de farmer walk uitvoeren. Bij deze oefeningen pak je 2 zware dumbbells vast en loop je hier zo lang mogelijk mee rond zonder ze te laten vallen. Ook kun je gaan touwklimmen of pull-ups doen aan een pull-up bar voor een betere grip. Bij touwklimmen en pull-ups gebruik je hoofdzakelijk je grip en dit is dan ook de ultieme oefeningen voor het verbeteren van je grip. Als laatst zijn dumbbell hammer curls ook geschikt voor het verbeteren van je grip. Tijdens deze oefening voer je een normale dumbbell curl uit, alleen nu curl je de dumbbells op een verticale manier omhoog. Hierdoor zullen je grip en de kracht van je onderarmen enorm op de proef worden gesteld!

Bekijk ook



Wat vond je van deze post?
[Totaal: 0 Gemiddeld: 0]

Jochem
Jochem

Ik ben Jochem, 25 jaar oud en ik kom uit Losser. Ik heb mijn hele leven al veel gesport en heb tot mijn 16e op voetbal gezeten. Na een langdurige blessure ben ik hiermee gestopt en heb ik me ingeschreven bij de lokale sportschool. Sindsdien doe ik al jarenlang aan krachttraining. Naast deze hobby ben ik afgestudeerd in toegepaste psychologie en vind ik naast fysieke kracht mentale kracht ook erg interessant!

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Krachthub.nl
Logo